Kiedy rabat, a kiedy sprzedaż usług
VAT | Premie pieniężne wypłacane za dodatkową promocję towarów dostawcy to czynność podlegająca podatkowi od towarów i usług. Otrzymujący pieniądze powinien potwierdzić to fakturą.
Marcin Szymankiewicz
- Jesteśmy spółką handlową. Od naszych dostawców otrzymujemy dwojakiego rodzaju premie pieniężne:
– z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym (miesięcznym, kwartalnym, półrocznym, rocznym) oraz
– za podjęcie dodatkowych działań marketingowych (tzw. budżet marketingowy).
Czy otrzymywane premie pieniężne za podjęcie dodatkowych działań marketingowych (tzw. budżet marketingowy) powinniśmy traktować jako odpłatne świadczenie usługi i opodatkować VAT? – pyta czytelniczka.
Premie pieniężne wypłacane z tytułu osiągnięcia określonego pułapu zakupów są rabatem obniżającym podstawę opodatkowania VAT, który powinien być udokumentowany fakturą korygującą wystawioną przez sprzedawcę wypłacającego premię. Należy odróżnić od nich premie pieniężne wypłacane za różnego rodzaju usługi intensyfikacji sprzedaży.
Jak wyjaśniła Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 2 stycznia 2012 r., IBPP1/443-1477/11/AW, (...) „Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta