Plagiat zza oceanu wątpliwości
Aleksandra Sewerynik
W połowie marca w Stanach Zjednoczonych zapadł bardzo ważny i kontrowersyjny wyrok w sprawie plagiatu. Dotyczył on przeboju roku 2013 r., piosenki „Blurred Lines" autorstwa Robina Thicke i Pharrella Williamsa. Amerykański sąd orzekł, że Thicke i Williams muszą zapłacić 4 mln dol. odszkodowania za naruszenie praw autorskich Marvina Gaye'a do piosenki „Got to Give It Up" oraz podzielić się z rodziną nieżyjącego już Gaye'a zyskami (Thicke 1,8 mln dol., a Williams 1,6 mln dol.). W sumie 7,4 mln dol. Ogromna kwota.
Mogłoby się wydawać, że i naruszenie jest wyraźne. Ale są wątpliwości. Rzeczywiście, piosenki są podobne. Analogie można znaleźć w linii basu: podobny jest rytm oraz wznoszące się i opadające pochody dźwięków. Najwyraźniejsze jest jednak podobieństwo zestawienia basu z podobnie brzmiącymi instrumentami perkusyjnymi oraz głosem męskim (szczególnie tam, gdzie Thicke, podobnie jak Gaye, śpiewa bardzo wysoko), czyli faktury oraz brzmienia utworu. Te elementy nie były dotychczas uznawane za chronione przez prawo autorskie.
Charakterystyczny rytm jest zazwyczaj bardzo ważną cechą każdego gatunku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta