Wszyscy liczą na trwałe drogi
Autostrady i ekspresówki to jedne z największych inwestycji w kraju, warto więc, aby całkowite koszty były jak najniższe.
W bieżącej perspektywie, do 2023 roku, kiedy nastąpi zamknięcie rozliczeń, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje wydanie 93 mld zł na drogi, w tym z funduszy unijnych napłynie ponad 40 mld zł. Dla porównania: we właśnie kończącej się perspektywie GDDKiA dysponowała 70 mld zł, w tym ponad 42 mld zł pochodziło z UE. Rzecznik Generalnej Dyrekcji Jan Krynicki uspokaja, że pomimo większych funduszy Polsce nie grozi niewykorzystanie unijnej pomocy. Projektów jest więcej niż pieniędzy.
GDDKiA zarządza 17 506 km dróg krajowych. Użytkowników interesuje przede wszystkim jak najniższy koszt dostępu do dróg. Kierownik zespołu komunikacji w biurze generalnego dyrektora Łukasz Jóźwiak podkreśla, że GDDKiA zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej postrzega koszty budowy drogi przez pryzmat nie tylko projektowania i realizacji budowy, ale także jej późniejszego utrzymania przez kilkadziesiąt lat. – Przy porównaniu kosztów nawierzchni betonowej użytkowanej przez okres 30 i więcej lat oraz nawierzchni asfaltowej (20 lat eksploatacji), koszty eksploatacji nawierzchni betonowej sięgają tylko ok. 50–60 proc. kosztów nawierzchni asfaltowej – wylicza Jóźwiak. Nawierzchnia betonowa po wykonaniu powierzchniowych zabiegów utrzymaniowych może nie wymagać w perspektywie 10–20 lat użytkowania szczególnych nakładów finansowych. – Droga...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta