Dziennikarze z misją. Jak ich kształcić
Między moralnością a prawami rynku – przedstawiciele uczelni dyskutowali o przyszłych kadrach polskich mediów.
Relacja między modelem kształcenia przyszłych dziennikarzy a oczekiwaniami społeczeństwa wobec tej grupy zawodowej, konfrontacja etyki dziennikarskiej z prawami rynku, w którym funkcjonować będą dzisiejsi studenci – to główne tematy dyskusji, jaka odbyła się na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (WNPiD UAM). Udział w niej wzięli reprezentanci kadry kierowniczej instytutów i katedr prowadzących studia dziennikarskie z 17 uczelni.
Od kogo się uczyć?
Prowadzący dyskusję redaktor naczelny „Rzeczpospolitej" Bogusław Chrabota prosił o odpowiedź na pytanie: jak z punktu widzenia dydaktyki i nauki postrzegana jest dziś zmieniająca się misja dziennikarstwa?
Dyskutanci zgodnie twierdzili, że studia przygotowujące do tej profesji są w Polsce elitarne, czyli dla najlepszych, dobrze ukierunkowane na korzystanie z wielotorowości przekazu (także od strony technicznej) i w pewien sposób – jak wielu podkreślało – idealistyczne. Prof. Iwona Hofman z Wydziału Politologii UMCS w Lublinie zauważyła, że „w warunkach istnienia wolnych mediów – 25-lecia ich działania – należy dokonać redefinicji misji i przywrócić jej znaczenie".
Ks. prof. Andrzej Adamski, dyrektor Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, podkreślał, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta