Rewolucja w filiżance
żywność | Tradycyjna czarna herbata traci w Polsce zwolenników. Wkrótce na rynku za 1,2 mld zł mogą ją zdetronizować mieszanki aromatyzowane i ziołowe.
Beata Drewnowska
Polski rynek detaliczny herbaty, nie licząc gastronomii, wart jest już ponad 1,21 mld zł – wynika z danych firmy badawczej Nielsen.
Ze spożyciem zbliżającym się do 1 kg rocznie na osobę Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie. Wyprzedzają nas tylko Irlandczycy, Brytyjczycy i Rosjanie – podaje Euromonitor International.
Zamiast napojów
– W Polsce herbatę pije się właściwie w każdym gospodarstwie domowym – mówi Ewelina Kawnik, kierownik kategorii herbat firmy Unilever, właściciela marek Lipton i Saga.
W przeciwieństwie do pozostałych krajów z herbacianej czołówki Europy Polacy nie tylko piją dużo tradycyjnej czarnej herbaty, ale także sięgają po smakowe warianty. Nielsen szacuje, że od czerwca 2014 r. do maja 2015 r. Polacy wydali na herbaty czarne niespełna 540 mln zł, co nadal daje 44 proc. rynku herbaty. Ich sprzedaż maleje jednak o 1–2 proc. rocznie.
Herbaty smakowe – czyli ziołowe, zielone, czerwone, ziołowe, czarne aromatyzowane oraz owocowe – dzieli od czarnych już tylko nieco ponad 1 pkt proc., a to oznacza, że wydatki na nie sięgają 517 mln zł.
Krzysztof Beling, starszy kierownik produktu z firmy Herbapol Lublin, do której należy marka Big Active,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta