Korzystne zmiany dla klientów firm finansowych
Nierozpatrzenie reklamacji w terminie będzie oznaczało jej uznanie
Regina skibińska
Niedługo, 11 października 2015 r., wchodzi w życie ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez firmy rynku finansowego i o rzeczniku finansowym. Jej część dotycząca pozasądowego rozwiązywania sporów zacznie obowiązywać 1 stycznia 2016 r.
Dotychczas sprawy te nie były uregulowane specjalnymi przepisami prawa, obowiązywały przepisy ogólne. Szczegółowe zasady rozpatrywania skarg (reklamacji) instytucje finansowe ustalały same.
Szersze uprawnienia
Nowa ustawa powołuje urząd rzecznika finansowego. Będzie on łączył funkcje dotychczasowego rzecznika ubezpieczonych oraz rzecznika klientów innych podmiotów rynku finansowego; do tej pory klienci ci nie mieli takiego wsparcia.
Głównym zadaniem rzecznika będzie reprezentowanie interesów osób korzystających z usług instytucji finansowych. Do jego kompetencji będzie należało rozpatrywanie skarg i wniosków w indywidualnych sprawach; opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego; występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej czy np. zmianę innych aktów prawnych. Rzecznik finansowy będzie miał możliwość nakładania kar do 100 tys. zł.
Nowe zasady
Według nowych zasad każdy ubezpieczyciel będzie miał...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta