Taka sama stawka VAT tylko na towary podobne
Podobieństwo produktów należy oceniać z perspektywy konsumenta. Cechami, które trzeba uwzględnić, są skład, smak, funkcja towarów (środków spożywczych) oraz ewentualnie inne właściwości, które mogłyby mieć wpływ na decyzję nabywcy co do wyboru danego towaru.
Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku w składzie siedmiu sędziów z 16 listopada 2015 r. (I FSK 759/14).
Stan faktyczny
Sprawa dotyczyła wykładni przepisów o VAT w zakresie różnicowania stawek tego podatku na towary podobne. We wniosku firma wskazała, że w ramach swojej działalności sprzedaje środki spożywcze. Chodziło o napoje owocowe, w których udział soku wynosi mniej niż 20 proc., napoje o smaku owocowym niezawierające soku, napoje gazowane o smaku owocowym i inne gazowane napoje sprzedawane z 23-proc. stawką VAT, a także m.in. soki z owoców i warzyw ze stawką VAT wynoszącą 5 proc.
Podatniczka zapytała, czy dla dostaw środków spożywczych, do których teraz stosuje stawkę podstawową, może stosować obniżoną 5-proc. stawkę VAT bezpośrednio na podstawie art. 98 ust. 2 oraz załącznika nr III poz. 1 dyrektywy 112. Sama uważała, że wszystkie konkurencyjne względem siebie napoje powinny być objęte jednolitą preferencyjną stawką VAT. W ocenie firmy opodatkowanie dostaw jednych produktów inną stawką VAT niż dostaw podobnych lub konkurencyjnych do nich jest w sposób rażący sprzeczne z zasadą neutralności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta