Czy można uchylić zakwestionowaną uchwałę i przyjąć nową
Do czasu uprawomocnienia się rozstrzygnięcia nadzorczego organy samorządowe powinny wstrzymać działania prawne dotyczące zakwestionowanego przez organ nadzoru aktu prawnego.
dr Robert K. Adamczewski
Zgodnie z art. 91 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. Stwierdzenie nieważności wstrzymuje ich wykonanie z mocy prawa z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego (art. 92 ust. 1 powoływanej ustawy). Z kolei zgodnie z art. 98 ust. 5 tej ustawy rozstrzygnięcie nadzorcze staje się prawomocne z upływem terminu do wniesienia skargi bądź z datą oddalania lub odrzucenia skargi przez sąd.
Czekając na prawomocność
W świetle tych regulacji pojawia się problem, czy organ gminy w czasie między stwierdzeniem nieważności przez organ nadzoru a uprawomocnieniem się tego rozstrzygnięcia może podejmować jakiekolwiek działania związane z zakwestionowanym aktem prawnym. Przykładowo, czy może uchylić zakwestionowaną uchwałę (zarządzenie organu wykonawczego) i przyjąć nową niezawierającą kwestionowanych przez organ nadzoru postanowień, nie czekając na uprawomocnienie się aktu nadzoru. Problem ten nie jest tylko teoretyczny i często pojawia się w praktyce, wzbudzając wątpliwości interpretacyjne.
Organy jednostek samorządowych często stoją na stanowisku, że dopóki rozstrzygnięcie nadzorcze nie stanie się prawomocne, nie wywiera ono wynikającego z niego skutku prawnego, a więc zakwestionowane w nim akty prawne nadal istnieją w obrocie prawnym, zatem ich wykonanie jest jedynie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta