Otwartość na ludzi przynosi dobre efekty
Nie wystarczy ścigać dłużników i inkasować wpłaty. Trzeba na bieżąco współpracować z podatnikami – twierdzą szefowie zwycięskich urzędów.
O wynikach naszego rankingu zdecydowały wyłącznie statystyki. Nie było tu miejsca – jak to bywa w podobnych zestawieniach – na ocenę ze strony podatników czy też samych urzędników. O tym, które urzędy osiągnęły najlepszy wynik, zdecydowała m.in. szybkość załatwiania spraw, merytoryczna poprawność decyzji i rozbieżność między ustaleniami kontroli a zainkasowanymi podatkami.
Czy te wskaźniki mogą dać przypadkowy wynik? Takie ryzyko istnieje do pewnego stopnia w mniejszych urzędach, zwłaszcza co do weryfikowania poprawności ich decyzji. W danym roku może się w ogóle zdarzyć mało sporów z podatnikami, a w kolejnym – znacznie więcej i to nie zawsze wygranych przez dany urząd. Jednak przykład małego urzędu w Gostyninie pokazuje, że trudno mówić o przypadku. Urząd ten ponownie został laureatem naszego rankingu w kategorii efektywności.
Trzeba wyjść do ludzi
Jednak, jak twierdzą naczelnicy zwycięskich urzędów, za dobrymi wynikami stoi ciężka praca. I to polegająca nie tylko na działaniu typowo urzędowym. Nie wystarczy analiza dokumentów – trzeba porozmawiać z ludźmi, których one dotyczą. Z tymi ludźmi trzeba się też spotkać. Może to przybierać różne formy, np. konferencji informacyjnych poprzedzających ważne zmiany w prawie podatkowym, jak też indywidualnych spotkań z podatnikami, by omówić trudniejsze sprawy.
Takie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta