Telefon do podatnika bywa skuteczniejszy niż decyzja na piśmie
Rozmowa | Jan Tokarski, doradca podatkowy dyrektor w firmie PwC
Rz: Od wielu lat reprezentuje pan przedsiębiorców przed urzędami skarbowymi. Czy da się zauważyć jakąś zmianę w podejściu urzędników do podatników?
Jan Tokarski: Ostatnio wiele się zmieniło na lepsze. Widać, że coraz więcej urzędników jest skłonnych do współpracy i do rozmów, a nie tylko do porozumiewania się za pomocą decyzji na piśmie. Drzwi do urzędów są otwarte szerzej niż kiedyś. Jeszcze kilkanaście lat temu bardzo rzadko się zdarzało, by ktokolwiek w urzędzie chciał porozmawiać o sprawie podatnika przed wydaniem decyzji. Dziś, choć formalnie rzecz biorąc, ordynacja podatkowa wciąż nie daje wielu możliwości na negocjacje czy porozumienia, to w praktyce już do nich dochodzi. To bardzo ważne, gdy mamy do czynienia ze skomplikowanym stanem faktycznym. Takie podejście częściej zdarza się dziś w wyspecjalizowanych urzędach dla dużych podatników, ale myślę że będzie się upowszechniało także w tych zwykłych. Przecież gdy podatnik przychodzi do urzędu, to chce załatwić...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta