Krytycznie o jednolitym pliku kontrolnym
Struktury JPK są tak zbudowane, że w celu jego prawidłowego sporządzenia należy wdrożyć wiele nowych procedur oraz znacznie poszerzyć zakres danych gromadzonych w zapisach ksiąg podatkowych.
Informacje dotyczące jednolitego pliku kontrolnego atakują nas niemal z każdej strony. W prasie i internecie możemy przeczytać kto i kiedy obowiązany jest raportować księgi podatkowe w formie elektronicznej. Często autorzy wypowiadają się o nowych regulacjach wręcz entuzjastycznie. Niniejszym artykułem chciałbym zwrócić uwagę na aspekty JPK, które nie zostały poddane ocenie większości autorów, chociaż wydają się wręcz oczywiste.
Skąd wątpliwości
Źródłem powszechnie obowiązującego w Polsce prawa są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Mamy to zagwarantowane w art. 87 Konstytucji. Jak przedstawia się unormowanie dotyczące JPK? W art. 193a ordynacji podatkowej (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 613 ze zm., dalej: o.p.) zawarto obowiązek przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych w postaci elektronicznej w odpowiedniej strukturze logicznej. Wątpliwość budzi sposób publikacji struktury logicznej ksiąg podatkowych. W myśl art. 193a o.p. struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia jej z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych, jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta