Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czy kara umowna za nieodebranie towaru pomniejszy przychód

03 sierpnia 2016 | Ekspert księgowego | Michał Orzoł
Michał Orzoł, doradca podatkowy w gdańskim biurze KPMG w Polsce
źródło: materiały prasowe
Michał Orzoł, doradca podatkowy w gdańskim biurze KPMG w Polsce

Dodatkowa kwota za rezygnację z odbioru umówionego wolumenu towaru nie mieści się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych. Jednak niektóre organy kwestionują odliczenie tego rodzaju wydatków.

W toku prowadzonej działalności gospodarczej zdarza się, że przedsiębiorcy nie wykonują umów zobowiązujących ich do odebrania określonej ilości towaru. Czy w takiej sytuacji kara umowna będąca konsekwencją niewywiązania się z umowy może stanowić koszt uzyskania przychodu? – pyta czytelnik.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w ustawie o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Artykuł 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT stanowi, że kosztem uzyskania przychodów nie są wydatki związane z zapłatą kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług, jak również zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10513

Wydanie: 10513

Spis treści
Zamów abonament