Jak księgować zaliczki
Otrzymanie od kontrahenta przedpłaty nie powoduje powstania przychodu bilansowego w okresie jej uzyskania, ponieważ świadczenie nie zostało jeszcze zrealizowane. Należy ją ująć w rozliczeniach międzyokresowych przychodów.
Powszechną praktyką w obrocie gospodarczym jest stosowanie zaliczek w rozrachunkach z kontrahentami. Zaliczka jest częścią należności, wpłacaną z góry na poczet wykonania przyszłej dostawy towaru lub usługi. W momencie realizacji umowy handlowej, zostaje wliczona w cenę towaru (usługi), natomiast w przypadku rozwiązania umowy jej strony zwracają sobie wzajemne świadczenia oraz zaliczkę.
Sprzedawca, na okoliczność otrzymania przedpłaty, powinien wystawić fakturę zaliczkową. Jeżeli bowiem przed zrealizowaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty (np. zaliczkę), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT).
Uwaga! Faktura zaliczkowa może zostać wystawiona zarówno po, jak i przed otrzymaniem przedpłaty od kontrahenta. W pierwszym przypadku, w księgach rachunkowych kontrahentów najpierw zostanie zaewidencjonowany przepływ środków pieniężnych, a następnie – wystawienie/otrzymanie faktury zaliczkowej, w drugim natomiast kolejność operacji będzie odwrotna. Zgodnie bowiem z art. 106i ust. 2 i ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT, fakturę zaliczkową wystawia się nie później, niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano zaliczkę od nabywcy oraz nie wcześniej, niż 30. dnia przed otrzymaniem zaliczki.
Obowiązkowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta