Oddział zagranicznego przedsiębiorcy w Polsce – o czym należy wiedzieć
Podmiot, który decyduje się na prowadzenie w RP działalności poprzez założenie tu oddziału, ma obowiązek prowadzenia dla niego ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i sporządzania sprawozdania finansowego.
Zagraniczne podmioty, decydując się na prowadzenie działalności w Polsce, najczęściej wybierają jedną z dwóch form jej prowadzenia:
- utworzenie w Polsce spółki zależnej – najczęściej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, tzw. spółki córki;
- działanie poprzez położony w Polsce oddział.
O ile sposób opodatkowania i prowadzenia ksiąg przez spółkę z o.o. nie powinny budzić większych wątpliwości, o tyle w przypadku oddziału zagadnienia te komplikują się już na etapie ustalenia podmiotu opodatkowania. Trudności wynikają ze specyfiki formy, jaką jest oddział, oraz z tego, że niektóre kwestie nie zostały do końca uregulowane przez ustawodawcę.
I. Zasady tworzenia
Aby móc dostrzec wątpliwości i trudności w zakresie rozliczeń podatkowych i prowadzenia ksiąg przez oddział, konieczne jest jego zdefiniowanie i określenie cech charakterystycznych. Zgodnie z art. 86 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: ustawa o SDG), przedsiębiorca zagraniczny tworzący w Polsce oddział może w ramach tego oddziału prowadzić działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności zagranicznego przedsiębiorcy. Oznacza to, że działalność prowadzona poprzez oddział położony w Polsce nie może wykraczać poza przedmiot działalności podmiotu zagranicznego, który ten oddział utworzył....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta