Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Artyści robią swoje

22 grudnia 2016 | Kultura | Jacek Marczyński
Borys Godunow, reż. Iwan Wyrypajew Teatr Wielki w Poznaniu udowodnił, że nie trzeba, jak nakazuje moda, wystawiać opery klasycznej między kuchnią a salonem. Można użyć historycznego kostiumu, by poruszyć siłą emocji i glębią interpretacji.
źródło: Teatr Wielki w Poznaniu
Borys Godunow, reż. Iwan Wyrypajew Teatr Wielki w Poznaniu udowodnił, że nie trzeba, jak nakazuje moda, wystawiać opery klasycznej między kuchnią a salonem. Można użyć historycznego kostiumu, by poruszyć siłą emocji i glębią interpretacji.
Tristan i Izolda, reż. Mariusz Treliński Tyle samo zachwytów co krytyki zebrała ta próba zmierzenia się z dramatem Wagnera. Nie zmienia to faktu, że premiera w Nowym Jorku umocniła pozycję polskiego reżysera, który wróci tam z kolejnym spektaklem.
źródło: MET Opera
Tristan i Izolda, reż. Mariusz Treliński Tyle samo zachwytów co krytyki zebrała ta próba zmierzenia się z dramatem Wagnera. Nie zmienia to faktu, że premiera w Nowym Jorku umocniła pozycję polskiego reżysera, który wróci tam z kolejnym spektaklem.
Penderecki conducts Penderecki Warner Music, Nominacja do Grammy  dla tej płyty to dowód uznania dla polskiego kompozytora, ale też efekt kontraktu  z Filharmonią Narodową, co dało też inne interesujące nagrania promowane w świecie.
autor zdjęcia: Piotr Guzik
źródło: Fotorzepa
Penderecki conducts Penderecki Warner Music, Nominacja do Grammy dla tej płyty to dowód uznania dla polskiego kompozytora, ale też efekt kontraktu z Filharmonią Narodową, co dało też inne interesujące nagrania promowane w świecie.

Muzyka klasyczna ma się dobrze, gdy nie przeszkadzają jej urzędnicy.

To był dziwny rok, naznaczony zarówno wydarzeniami artystycznymi, jak i tym, co wynikło z niekompetencji lub beztroski przedstawicieli organów zarządzających instytucjami kulturalnymi.

Dymisje i nominacje

Personalne zawirowania we Wrocławiu zdominowała sytuacja w Teatrze Polskim, ale w Operze Wrocławskiej niemal rok trwał kontredans związany z wyborem nowego dyrektora. Najpierw miesiącami urząd marszałkowski nie mógł się zmobilizować, by zorganizować konkurs, potem równie długo zwlekał z nominacją dla zwycięzcy, choć całe miasto znało wybór komisji.

Efekt był taki, że Opera Wrocławska, pracująca dotąd jak precyzyjny mechanizm, była nieprzygotowana do sezonu. A nowy dyrektor Marcin Nałęcz-Niesiołowski dopiero od września musiał w pośpiechu układać plan spektakli i ewentualnych premier.

W Gdańsku konkurs na nowego dyrektora Opery Bałtyckiej przebiegł, co prawda, sprawnie, ale gdy zwycięzca odmówił współpracy z przypisanym do tej instytucji Bałtyckim Teatrem Tańca, urząd marszałkowski szybko przystał na jego likwidację. A przecież był to zespół u progu dużej kariery zagranicznej.

Samym tancerzom wystarczyło...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10631

Wydanie: 10631

Spis treści

Rozmowy czwartkowe

Zamów abonament