Firma na przetartym szlaku franczyzy
Żaden franczyzodawca nie może zagwarantować sukcesu zaczynającemu biznes. To, czy biorca franczyzowej licencji odniesie sukces, zależy w dużym stopniu od jego zaangażowania i pracy. ROBERT AZEMBSKI
Franczyza jest znana w Polsce już od dobrych kilkunastu lat. Według firmy doradczej PROFIT na polskim rynku w 2015 r. działało już 1114 systemów franczyzowych, w ramach których funkcjonuje 68,4 tys. sklepów i różnych innych placówek usługowych. Franczyza pozostaje jedną z głównych szans rozwoju małego biznesu. – Sieć franczyzowa daje „siłę", ludzie działają razem, identyfikowalna kampania reklamowa promuje wszystkie placówki sprzedaży. Nie ma możliwości, by działającego niezależnie przedsiębiorcę było stać na dużą kampanię medialną – przekonuje Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.
Na polskim rynku franczyzy zatrudnienie znajduje przeszło 460 tys. ludzi. Biznesy prowadzone na licencji to często małe rodzinne firmy, zatrudniające po kilka osób.
Wiedza dana z góry
Na czym dokładnie polega franczyza? Kupuje się licencję na prowadzenie biznesu na własne ryzyko, ale pod szyldem franczyzodawcy. Znana marka ma w założeniu zapewnić osiągnięcie wyższych przychodów, ściągnięcie większej liczby klientów i istotnie zmniejszyć ryzyko porażki. Mimo tego żaden franczyzodawca nie może zagwarantować sukcesu, bowiem to, czy biorca licencji odniesie sukces, zależy w dużym stopniu od jego zaangażowania i pracy. Franczyzodawca, właściciel na ogół dużej i znanej marki handlowej, udziela...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta