Ciężarówki z limitem
Komisja Europejska narzuci ograniczenia emisji CO2 dla pojazdów użytkowych. ROBERT PRZYBYLSKI
Podobnie jak samochody osobowe i dostawcze, także ciężarówki i autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony będą podlegały ograniczeniom emisji dwutlenku węgla. Komisja Europejska zakłada, że emisje transportu lądowego w 2050 roku będą o 60 proc. mniejsze w stosunku do 1990 roku. Politycy mają wizję transportu o neutralnej emisji CO2. Producenci samochodów ciężarowych spodziewają się, że KE zaproponuje dyrektywę ograniczającą emisję tego gazu w 2018 roku.
Narzędzie VECTO
Przemysł przewiduje, że KE doprowadzi do certyfikacji ciężkich pojazdów, a także będzie w stanie kontrolować wielkość emisji. Pierwszym krokiem jest przygotowanie narzędzia do oceny emisji dwutlenku węgla. Jest to program VECTO, od Vehicle Energy Consumption Calculation Tool, który pozwala ocenić całościową emisję dwutlenku węgla przez pojazd. Warte kilka milionów euro VECTO jest skomplikowanym programem-narzędziem pomiarowym do badania emisji, przygotowanym przed dyrekcję KE zajmującą się tzw. zmianami klimatu.
Rzeczniczka Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA Cara McLaughlin wskazuje, że ciężarówki są bardzo różnorodne. – Mają nie tylko setki różnych kształtów, ale...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta