Jak rozliczyć nabycie gruntu wraz z infrastrukturą do wyburzenia
Gdy z dokumentów i intencji kierownictwa firmy deweloperskiej wynika, że do likwidacji budynku ma dojść w okresie krótszym niż rok od jego nabycia, obiekt należy zaklasyfikować jako element zapasów, a nie środek trwały.
- Deweloper, który specjalizuje się w budowie budynków biurowych przeznaczonych do jak najszybszej sprzedaży w celu realizacji „zysku dewelopera", zamierza nabyć od syndyka grunt wraz z istniejącym budynkiem biurowym, należnościami, umowami najmu i budowlami, a także umową o zarządzanie nieruchomością w ramach postępowania upadłościowego. Nabycie będzie miało formę nabycia aktywów bądź grupy aktywów zgodnie z MSSF 3, lecz cena nabycia nie będzie wyższa niż wartość godziwa nabytych aktywów. Z perspektywy podatkowej będzie to nabycie przedsiębiorstwa. Deweloper poniesie w związku z tą transakcją koszty notarialne, doradcze i koszty usług pośredników. Następnie deweloper chce zawrzeć nową umowę o zarządzanie nieruchomością i planuje w ciągu roku kalendarzowego doprowadzić do rozwiązania istniejących umów najmu, wyburzenia istniejącego budynku oraz rozpoczęcia procesu budowlanego – nowoczesnego i znacznie większego budynku biurowego. Zamierza go jak najszybciej sprzedać w celu realizacji „zysku dewelopera".
Jak ująć nabyty grunt wraz z budynkiem do rozbiórki z perspektywy podatkowej i księgowej? Jakie aspekty rozliczeń finansowo-podatkowych są newralgiczne w tym przypadku? – pyta czytelnik.
1. KOMENTARZ PODATKOWY
Klasyfikacja podatkowa nabytej inwestycji zależy od spełnienia przesłanek uznania jej za środek trwały....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta