Infrastruktura kolejowa zwolniona z podatku
Od 2017 r. nie płaci się daniny od budynków, w których są m.in. nastawnie, urządzenia sygnalizacyjne, oraz służące do dystrybucji prądu do sygnalizacji i łączności . To korzystne rozwiązanie dla podatników, ale stracą na nim samorządy.
Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z 16 listopada 2016 r. wprowadziła duże zmiany nie tylko w tej ustawie, ale także w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, modyfikując zwolnienie z podatku od nieruchomości dla gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej. Zwolnienie w nowym kształcie obowiązuje od 1 stycznia 2017 r.
Cel zmian
Z uzasadnienia do projektu ustawy o transporcie kolejowym wynika, że celem nowelizacji było dostosowanie krajowych norm prawnych w zakresie transportu kolejowego do zmiany prawa Unii Europejskiej wprowadzonej postanowieniami Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (DzU UE L 343 z 14 grudnia 2012 r., str. 32) oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Linie z preferencją, bocznice nie
Ze względu na niejasność dotychczasowych przepisów, zarówno przed organami podatkowymi, jak i sądami administracyjnymi toczyło się wiele sporów dotyczących stosowania tego zwolnienia z podatku od nieruchomości. Budowle, takie jak linie kolejowe były zwolnione, ale już bocznice kolejowe niewymienione w definicji infrastruktury kolejowej nie były objęte takim zwolnieniem. Do tej pory uznawano, że bocznica co prawda łączy się z linią kolejową, jednak nie jest jej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta