Po pierwsze autonomia
Uczelnie potrzebują jedynie ram, które już same wypełnią treścią – twierdzi rektor Uniwersytetu Warszawskiego.
Marcin Pałys
Osiągnięcia uczelni są rezultatem nieskrępowanej kreatywności jej pracowników. Ta wolność sprawia, że możliwe są przełomowe odkrycia w nauce i kształcenie absolwentów o otwartych, krytycznych i twórczych umysłach, potrafiących łamać dotychczasowe reguły i sposoby myślenia. Podobnie jest z wielkimi dziełami literackimi: inspiracja twórcza nie powstaje w drodze opanowania reguł poprawnego pisania, lecz wymaga swobody. Dlatego zrozumienie istoty działania uniwersytetu polega na zrozumieniu, jak fundamentalną rolę odgrywa w nim autonomia.
Autonomia to nie brak kontroli społecznej nad działaniem uczelni, lecz samodzielność w organizowaniu badań i kształcenia, przy pełnej transparentności podejmowanych działań.
Sukces odniosą uczelnie o cechach, które będą najbardziej przydatne w nadchodzących latach, jednak tych przyszłych warunków nikt nie potrafi z pewnością przewidzieć. Dlatego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta