Obywatelskie sposoby na poprawę funkcjonowania organów publicznych
Przedmiotem skargi może być każda negatywna ocena funkcjonowania organu wykonującego zadania z zakresu administracji publicznej. Osoba ją wnosząca musi jednak wyjaśnić co spowodowało jej niezadowolenie.
Anna Puszkarska, radca prawny
Prawo składania skarg do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywaniem przez nie zadań zleconych z zakresu administracji publicznej przewidziano w art. 63 Konstytucji RP. Skargi można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą. Tryb rozpatrywania skarg określają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.).
Działanie lub jego brak
W orzecznictwie podkreśla się, że skarga jest wnoszona w związku z działaniem podjętym przez organ bądź ewentualnie brakiem takiego działania i ma na celu zwrócenie uwagi na nieprawidłowości powstałe w wyniku działania lub zaniechania organu. Postępowanie w sprawie skargi ma cechy samodzielnego jednoinstancyjnego uproszczonego postępowania administracyjnego. Uproszczenie postępowania polega tu na braku stron i mniej sformalizowanym toku postępowania (nie ma toku instancji i środków zaskarżenia) oraz na zastąpieniu rozstrzygnięć zawiadomieniami. Cel postępowania skargowego jest inny niż cel jurysdykcyjnego postępowania administracyjnego, gdyż wniesienie skargi ma doprowadzić do poprawy funkcjonowania organów wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej, a nie do określenia praw i obowiązków stron postępowania (por. np. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 stycznia 2016 r., sygn. I OSK...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta