Przemysł opakowań stoi przed wielkim wyzwaniem
By opakowania stały się mniejszym obciążeniem, konieczne jest wprowadzenie zmian systemowych.
Zdecydowana większość, bo aż 95 proc., towarów wytwarzanych przez światową gospodarkę jest opakowana. Rynek opakowań systematycznie się rozwija w miarę rozwoju gospodarczego kraju i wzrostu zamożności społeczeństwa. Wzrost konsumpcji powoduje zwiększone zapotrzebowanie na opakowania. Dodatkowo z badań rynkowych wynika, że to opakowanie sprzedaje produkt – klienci niekoniecznie kupują to, czego rzeczywiście potrzebują, lecz to, co im się podoba. Rynek potrzebuje opakowań, więc ich producenci rozwijają się w błyskawicznym tempie.
Nowe spojrzenie na kwestię opakowań rzuca zaproponowany przez Komisję Europejską pakiet dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym. Wprowadza on zmiany do dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, a także dyrektywy odpadowej, nadając większe znaczenie rozszerzonej odpowiedzialności producenta – jednej z kluczowych zasad gospodarowania odpadami opakowaniowymi.
Największy producent
Polska jest jednym z największych rynków opakowań w Europie. Wg danych Polskiej Izby Opakowań wartość rynku opakowań w Polsce (mierzona wartością sprzedanych opakowań) w 2015 r. wyniosła ponad 8,6 mld euro (ok. 40 mld zł), co w przeliczeniu na mieszkańca (per capita) wynosi ok. 227 euro. Oznacza to, że w skali roku wydajemy około 1000 zł na opakowania produktów, które kupujemy....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta