Ogólnodostępność infrastruktury portowej decyduje o zwolnieniu
Przesłanka ogólnodostępności infrastruktury portowej jest spełniona także w przypadku wydzierżawienia jej innemu podmiotowi. Faktyczne ograniczenia mogą wynikać jedynie z natury obiektów i ich swoistej roli.
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 marca 2018 r. (II FSK 531/16).
Spółka wystąpiła o wydanie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od nieruchomości. We wniosku wskazała, że wybudowała na terenie portu morskiego infrastrukturę związaną z portem morskim. Na postawie umowy dzierżawy oddała elementy wybudowanej infrastruktury portowej w dzierżawę. Zdaniem podatnika, wybudowane budowle należy traktować jako budowle infrastruktury portowej korzystającej ze zwolnienia przewidzianego w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol), ponieważ spełnione zostały wszystkie warunki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia podatkowego, w tym: warunek ogólnodostępności, warunek świadczenia usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej, warunek umiejscowienia budowli w granicach portu i ich związek z funkcjonowaniem portu.
Organ nie zgodził się ze stanowiskiem spółki i powołując się na definicję infrastruktury portowej, wskazał, że budowle nie spełniają warunku ogólnej dostępności oraz warunku przeznaczenia ich do świadczenia usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej. Są one bowiem przeznaczone do wyłącznego korzystania przez operatora terminalu. Ponadto nie wykazano, aby obiekty...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta