Trzeba chronić dane osobowe podczas agitacji wyborczej
Uprawnienia | Marketing wyborczy podlega rygorom określonym w RODO. Bez zgody osoby, której dotyczą dane, nie można skorzystać z danych z ewidencji ludności czy posłużyć się telemarketingiem.
Zgodnie z kodeksem wyborczym (dalej k.w.) elementem kampanii prowadzonej przez komitety wyborcze jest agitacja wyborcza, czyli publiczne nakłanianie lub zachęcanie do głosowania w określony sposób. Materiały wyborcze, przez które należy rozumieć każdy pochodzący od komitetu wyborczego upubliczniony i utrwalony przekaz informacji związany z wyborami, muszą zawierać wyraźne oznaczenie komitetu, od którego pochodzą.
Kiedy potrzebna zgoda
Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwraca uwagę, że przy prowadzeniu agitacji trzeba stosować się także do wymagań dotyczących ochrony danych osobowych wynikających z:
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. (tzw. RODO) oraz
- ustawy z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.
Wyjaśnienia odnoszące się do tych zagadnień, w tym marketingu wyborczego i przechowywania danych, zawarto w poradniku UODO „Ochrona danych osobowych w kampanii wyborczej" (https://uodo.gov.pl/pl/138/497). Podkreślono w nim, że tylko w sytuacji, gdy przetwarzanie danych wiąże się bezpośrednio z realizacją...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta