Ugoda i mediacja konieczne w zamówieniach publicznych
Strona ministerstwa | Zmiany w ustawie powinny zapobiec sporom
Zamówienia publiczne stanowią poważną część obrotu gospodarczego, a dla niektórych branż mogą być źródłem najważniejszych zamówień. Poprzez zamówienia publiczne prowadzone są inwestycje infrastrukturalne państwa i zaspokajane inne potrzeby społeczne. Dlatego realizacja zamówienia publicznego zgodnie z zawartą umową i w ustalonym terminie jest prawnie egzekwowana i w pełni zgodna z interesem społecznym.
Niestety, takie założenia i cele nie zawsze udaje się osiągać. Jeżeli mamy do czynienia z zamówieniem prostym na jednostkową usługę lub towar, a wykonawcy odpowiada cena i termin – ryzyko niewykonania umowy jest niewielkie. Odwrotnie będzie, jeżeli zamówienie publiczne polega na wykonaniu zadania, które jest przedmiotowo złożone, a przy tym rozłożone w czasie. Wtedy ryzyko niewykonania umowy zgodnie z jej treścią wielokrotnie wzrasta. Przykład to inwestycje drogowe wykonywane przez kilka lat w systemie „projektuj i buduj". Obserwujemy wiele takich przypadków, szczególnie ważnych, kiedy są to zadania finansowane z funduszy europejskich, bo niedotrzymanie terminu grozi utratą finansowego wsparcia. Dla takich inwestycji wzrost płac, cen materiałów budowlanych i innych kosztów oraz pojawienie się niespodziewanych utrudnień w terenie może oznaczać przerwanie prac i odstąpienie od umowy. Inwestor musi wtedy szukać nowego wykonawcy. Postępowanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta