Rozliczenie inwentaryzacji powinno być rzetelne
Stwierdzone podczas spisu nadwyżki lub niedobory wymagają zbadania i wyjaśnienia przez komisję inwentaryzacyjną.
To komisja klasyfikuje różnice między stanem z ksiąg a stanem rzeczywistym, według ustalonych kryteriów. Wskutek zakończonej inwentaryzacji mogą zostać ujawnione różnice pomiędzy stanem rzeczywistym składników majątkowych, a stanem ujętym w księgach rachunkowych. Powstałe różnice powinny zostać wykazane w księgach rachunkowych roku, za który przeprowadzono inwentaryzację. Zatem nadwyżki i niedobory stwierdzone do 15 stycznia 2019 r. podlegają ujęciu w księgach rachunkowych 2018 r. Dotyczy to również rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych, którego należy dokonać do 26 marca 2019 r. (z uwagi na to, że zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej za zakończony rok obrotowy są sporządzane, zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 2 uor, nie później niż do 85. dnia po dniu bilansowym).
Przed przystąpieniem do rozliczenia inwentaryzacji należy sprawdzić kompletność i poprawność dokumenta- cji inwentaryzacyjnej. Mając pewność, co do jej prawidłowości, można przystąpić do wyceny arkuszy spisowych, której z zasady dokonują księgowi. Powinna być przeprowadzona wycena bieżąca, z zastosowaniem cen...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta