Najwięcej świątecznych pieniędzy idzie na prezenty
Większość Polaków w tym okresie nigdzie nie wyjeżdża, nie korzysta z kateringu i kupuje sztuczną choinkę. Nawet program 500+ nie bardzo zachęca do większych wydatków.
Pewne jest jedno: święta to pod względem wydatków konsumpcyjnych zdecydowanie najintensywniejszy okres w roku, w sklepach z tej okazji zostawiamy ponad 20 mld zł. Ten rok jest kolejnym z serii wzrostowych, według Deloitte w tym roku statystyczna rodzina zwiększy wydatki o ok. 6 proc.
Struktura wydatków się zmienia, choć trendy niekoniecznie są zgodne z obrazem lansowanym w filmach czy serialach. Wciąż symbolem świąt są okolicznościowe potrawy, często przygotowywane tylko z tej okazji, ale coraz większe znaczenie zyskują prezenty. Z badania ARC Rynek i Opinia dla BIG InfoMonitor, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że średnie wydatki z tej okazji to już niemal 1,6 tys. zł na rodzinę, ale mediana to już tylko poniżej 1,2 tys. zł. Główną pozycją są prezenty, średnio trafi na ten cel ponad 500 zł.
Szał zakupów
– Konsumpcja w Polsce rośnie i tylko czynniki makroekonomiczne, np. spowolnienie gospodarcze, mogą coś zmienić. Dodatkowo zakupy napędza spadek cen, wzrost dotyczy tylko wybranych kategorii – mówi Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego. – Firmy nauczone doświadczeniami z ograniczaniem handlu w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta