Więcej świadomych wyborów
Branża FMCG znajduje się w fazie intensywnej, ale zrównoważonej transformacji, która jest wynikiem wpływu nowych trendów technologicznych i konsumenckich. 2018 to był rok długo wyczekiwanej stabilizacji.
Konsumpcja, stymulowana przez Program 500+, nadal jest głównym motorem wzrostu gospodarczego. Przewidywana wartość rynku FMCG w 2019 r. wyniesie ok. 260 mld zł, co wpisuje się w tempo wzrostu z lat ubiegłych na poziomie 3 proc. r/r. Dominujące trendy związane są ze wzrostem znaczenia zdrowej żywności, cyfryzacji, działań angażujących społeczności oraz Big Data.
Kluczowym wydarzeniem dla branży w 2018 r. było wprowadzenie niedziel wolnych od handlu. Mimo, że obroty małych przedsiębiorców w niedziele zwiększyły się, sumaryczna sprzedaż w drobnych sklepach spadła. Wynika to z agresywnych działań marketingowych dużych sieci i dyskontów zachęcających klientów do robienia większych zakupów w soboty.