Czy mamy przełom w sprawie PIT od paliwa
W tym roku po raz pierwszy pojawiły się już na etapie postępowania przed dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej pozytywne rozstrzygnięcia dotyczące ryczałtu za nieodpłatne korzystanie przez pracowników z samochodów służbowych.
Od lat przedmiotem sporu podatników z organami podatkowymi są zasady rozliczeń z tytułu nieodpłatnego wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych pracownika. Artykuł 12 ust. 2a ustawy o PIT określa wartość świadczenia z tego tytułu w zryczałtowanej kwocie, odpowiednio 250 albo 400 zł miesięcznie, w zależności od pojemności silnika samochodu. Charakterystyczną cechą takiej konstrukcji jest stała kwota przychodu bez względu na m.in. fakt, czy pracownik jedynie miał możliwość wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych, czy faktycznie korzystał z samochodu do realizacji tych celów.
Nieprecyzyjny przepis
Przepis nie precyzuje jednak czy ustawowy ryczałt obejmuje koszty eksploatacyjne poniesione w związku z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych (np. koszty paliwa, napraw, przeglądów), czy może należy odrębnie ustalić ich wartość i dodatkowo doliczyć do przychodu pracownika.
Za uznaniem, że zryczałtowany przychód 250 albo 400 zł obejmuje koszty eksploatacji, przemawia wykładnia językowa (pojęcie „wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych" sugeruje objęcie ryczałtem wszelkich świadczeń niezbędnych w tym celu), celowościowa (celem art. 12 ust. 2a ustawy o PIT jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta