Zwrot eksportowanego towaru – korekta czy anulowanie faktury
Gdy nabywca nie przyjął wysłanych produktów i zwrócił je wraz z fakturą, nie została ona wprowadzona do obiegu prawnego. W takiej sytuacji sprzedawca nie ujmuje jej w księgach i nie wykazuje w deklaracji VAT-7 i w pliku JPK.
Polscy przedsiębiorcy handlują nie tylko na terytorium kraju i Unii Europejskiej, ale również poza jej granicami. Eksport towarów jest więc jedną z podstawowych transakcji gospodarczych. Niestety, zarówno w krajowych, jak i zagranicznych dostawach czasem dochodzi do zwrotu towarów. Czy wówczas należy przeprowadzić korektę, czy wystarczy anulować transakcję? Zagadnienie to warto rozważyć na przykładach.
Przykład
XYZ sp. z o.o. (dalej: spółka) sprzedaje towary nabywcy prowadzącemu działalność gospodarczą w Albanii. Towar został wysłany z Polski do kraju przeznaczenia na warunkach DAP wg Incoterms 2010 i poddany odpowiednim procedurom celnym. Spółka udokumentowała transakcję fakturą. Nabywca odmówił przyjęcia towarów i faktury, ponieważ nastąpiła pomyłka przy kompletowaniu zamówienia – nie był to towar, który został przez niego zamówiony. Towar nie opuścił punktu celnego i od razu został wysłany z powrotem do spółki.
Przeniesienie prawa do rozporządzania
Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz, lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta