Naprawdę ostatnie ostrzeżenie
Sukces stołecznych spektakli na Boskiej Komedii w Krakowie przypieczętował mistrzowski pokaz „Capri – wyspy uciekinierów" Krystiana Lupy z Powszechnego w Warszawie.
Włoski pisarz Curzio Malaparte, autor „Kaputt", patriota i weteran I wojny światowej, potem faszysta chcący z Mussolinim porządkować świat przemocą, ale i korespondent, który – opisując okrucieństwa II wojny – przeszedł na komunizm i wychwalał Mao Tse-tunga – jest dla Lupy kluczem do portretu ludzkości pustoszonej przez ideologiczne wirusy.
Adam i Ewa
Jednym z setek milionów opętanych przez ideologie, ale też karierowiczów i oportunistów. Nie mogąc zmienić w życiu tylko własnej skóry, dla jej ratowania stali się prostytutkami. W przenośni i dosłownie, płeć nie gra roli, co pokazuje wielowątkowy filmowo-teatralny seans skąpany w szumie morza, dźwiękach bombardowań, symfonii Szostakowicza, włoskich i niemieckich szlagierach. Sześciogodzinna kreacja zespołu Powszechnego.
Aktorzy zmieniają role jak żołnierze mundury na służbie kolejnych przywódców. Malapartego gra Piotr Skiba, Grzegorz Artman i Julian Świeżewski. Wszystko płynie, nie wiadomo, kto okaże się narratorem, co fikcją, a co prawdą – mówi Lupa, komentując przez mikrofon każdą scenę, ironizując na temat bohaterów i artystów, którzy grzeszą pychą.
Rozpoczyna kadrami „Pogardy" Luca Godarda o Odysie, poznającym siebie w podróży przez świat i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta