Eksperci na straży dobrej jakości
kryteria | Kapituła rankingu zadbała o to, by jego metodologia uwzględniała zmiany wynikające z konstytucji dla nauki.
IV edycja Rankingu uczelni i studiów ekonomicznych „Rzeczpospolitej" odbywała się w nieco zmienionej formule, na którą wpływ miała wprowadzona w 2018 r. konstytucja dla nauki. W tym roku bowiem zamiast wydziałów oceniane były uczelnie prowadzące kierunki ekonomiczne. Jury brało pod uwagę cztery kryteria: karierę absolwentów, jakość nauczania, potencjał naukowy oraz umiędzynarodowienie. Wskaźniki te są zbieżne z głównymi filarami, na których oparto założenia konstytucji dla nauki. Tożsame do nich formuły można znaleźć w algorytmie, na podstawie którego przyznawane są środki z subwencji dla jednostek systemu nauki i szkolnictwa wyższego.
dr hab. Sebastian Skuza wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego
Rankingi są ważnym źródłem nauki dla ocenianych jednostek, mobilizując je do zastanowienia się nad wynikami swojej pracy od strony jakościowej i od strony ilościowej. Dobre wyniki są zachętą do umacniania mocnych stron, a złe mobilizują do tego, by eliminować słabe strony. I to faktycznie się dzieje. Dlatego uważam, że rankingi są użyteczne i potrzebne, mając jednocześnie pełną świadomość, że nie ma rankingów idealnych. Również te najsłynniejsze mają słabości, gdyż w przyjmowanych tam kryteriach nie sposób w pełni ująć złożoną rzeczywistość. Siłą rzeczy zawsze występują ograniczenia, nawet jeśli kapituła stara się opracować kryteria pozwalające...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta