Niedopuszczalna zmiana uchwały w sprawie wydatków niewygasających
W działaniach jednostek samorządu terytorialnego, nie stosuje się zasady „co nie jest zakazane, jest dozwolone", lecz regułę, zgodnie z którą dozwolone jest tylko to, co prawo wyraźnie przewiduje.
∑ W grudniu 2019 r. rada gminy podjęła uchwałę w sprawie niewygasających wydatków z budżetu z 2019 r., w której termin wydatku na budowę żłobka został ustalony na 30 czerwca 2020 r. Aktualnie wójt chce wnieść projekt zmiany tej uchwały – w zakresie terminu wydatku na koniec lutego br. Czy będzie to prawnie dopuszczalne? Ustawa o finansach publicznych nie zabrania tego, podobnie ustawa o samorządzie gminnym, która nawet mówi o samodzielności gospodarki gminy.
Odpowiadając na pytanie należy odnieść się do przepisów ustawy o finansach publicznych oraz pośrednio ustawy o samorządzie gminnym. I tak, skoro w pytaniu powołano się na argument związany z brakiem uregulowania wskazanej kwestii w aktach rangi ustawowej, to podkreślenia wymaga, że taka koncepcja legalizująca działanie organów gminy (czy to rady gminy, czy wójta gmina) jest prawnie wadliwa. Jest ona bowiem sprzeczna z naczelną zasadą z art. 7 Konstytucji RP, która stanowi, że organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Tymczasem, jak podnosi się w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, w działaniach jednostek samorządu terytorialnego, nie stosuje się zasady „co nie jest zakazane, jest dozwolone", lecz regułę, zgodnie z którą „dozwolone jest tylko to, co prawo wyraźnie przewiduje" (por. np. wyrok...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta