W Polsce jest nadal sporo miejsca na kolejne punkty
Obecnie w branży dominuje handel spożywczy. Jednak koncepty franczyzowe pojawiają się w nowych sektorach, także gastronomii i innych usługach, również edukacyjnych. To nadal atrakcyjna opcja na start w przedsiębiorczość. PIOTR MAZURKIEWICZ
Polski rynek franczyzowy rozwija się już od wielu lat i w oczywisty sposób w miarę nasycenia dynamika spada. Nie znaczy to bynajmniej, że potencjał rozwoju się wyczerpuje. Według autorów raportu z portalu Franchising.pl chłonność rynku franczyzy w Polsce obejmuje 1,5–1,7 tys. konceptów, a obecnie jest ich wciąż o kilkaset mniej. Dlatego zdaniem ekspertów w 2020 r. przybędzie kolejnych 2–3 tys. placówek i w kolejnych latach ich liczba ma nadal rosnąć.
Czas do otwarcia
Raport podkreśla, że polscy franczyzodawcy coraz odważniej rozwijają się na rynkach zagranicznych. „Na ok. 150 polskich marek franczyzowych przynajmniej jedna funkcjonuje za granicą" – czytamy w opracowaniu.
Silną pozycję franczyzy na polskim rynku widać też po stronie franczyzobiorców. Obecnie w Polsce funkcjonuje 83 tys. placówek licencyjnych, z czego większość to biznesy rodzinne. Sektor franczyzy jest również liczącym się pracodawcą. Przy średnim zatrudnieniu na poziomie pięciu–sześciu osób na placówkę franczyzową łączna liczba zatrudnionych w takich placówkach przekroczyła 405 tys. „Wraz z franczyzobiorcami...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta