Bez innowacji trudno o sukces
Konsumenci chwalą dobrą jakość i bezpieczeństwo polskich produktów, lecz dużo gorzej oceniają ich innowacyjność. ANITA BŁASZCZAK
Dziewięciu na dziesięciu polskich konsumentów wskazało w tegorocznym badaniu ICan Research, że polskie produkty są bezpieczne, godne zaufania, wysokiej jakości i warte swojej ceny. Pod tymi względami krajowe marki były oceniane zdecydowanie lepiej niż ich zagraniczna konkurencja.
Tylko w jednej kwestii – innowacyjności – polskie wyroby wyraźnie traciły przewagę. Podczas gdy dwie trzecie badanych oceniło zagraniczne produkty jako innowacyjne, to o krajowych twierdziła tak połowa uczestników sondażu. Tymczasem to innowacyjność jest dziś jednym z najważniejszych czynników decydujących o rynkowym sukcesie.
Pomoc Łukasiewicza
Polski biznes wciąż ma tu sporo do nadrobienia, co potwierdziła tegoroczna edycja europejskiego rankingu innowacyjności (European Innovation Scoreboard 2020). Polska zaliczana do umiarkowanych innowatorów zajęła w nim (podobnie jak przed rokiem) dopiero 24. miejsce wśród 27 państw Unii, wyprzedzając jedynie Rumunię, Bułgarię i Chorwację. Co prawda nasz kraj robi pod tym względem postępy, lecz to wciąż za mało na tle szybko rosnącej innowacyjności w całej Unii.
Według najnowszych danych GUS, z początku tego roku, w latach 2016–2018 aktywność innowacyjną wykazało 26 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 21 proc. usługowych. Oznacza to, że innowacyjnych firm było w Polsce więcej niż w poprzednim dwuletnim okresie, lecz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta