Jaki podatek zapłaci pracownik zagraniczny oddelegowany do Polski
Nierezydenci uzyskujący z zagranicy dochody z pracy wykonywanej w naszym kraju, którym wynagrodzenie nie jest wypłacane przez zakład lub stałą placówkę zatrudniającego ich podmiotu, muszą sami rozliczać się z polskim fiskusem.
Polskie podmioty z branży HR lub polscy przedsiębiorcy, do których delegowani są pracownicy zagranicznych firm, mogą obsługiwać pod względem kadrowo – płacowym zagranicznych pracowników delegowanych do pracy na terytorium Polski. W takim przypadku polskie podmioty często mają problem z określeniem skutków podatkowych i zasad rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych. Warto zatem wyjaśnić na jakich zasadach powinno odbywać się rozliczenie podatku dla zagranicznych pracowników oddelegowanych do pracy w Polsce.
W przypadku gdy pracownicy kontrahenta zagranicznego wykonujący pracę w Polsce będą mieli miejsce zamieszkania dla celów podatkowych za granicą, zastosowanie znajdzie art. 3 ust. 2a ustawy o PIT stanowiący, że "osoby fizyczne jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polski miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy)". Warto przy tym przeanalizować czy zagraniczny pracownik faktycznie będzie zagranicznym rezydentem na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy o PIT, gdyż w przypadku posiadania przez taką osobę polskiej rezydencji podatkowej opisane poniżej skutki nie będą mieć zastosowania.
Status rezydenta podatkowego
Jeżeli osoba fizyczna otrzymująca...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta