Świadomość konsumenta ma kluczowe znaczenie
Rok 2021 wyróżnił się dwiema ważnymi dla ochrony planety datami. Ważnymi o tyle, że dotyczą wiążących zobowiązań, które mają realnie ograniczyć użycie plastiku, a w konsekwencji zanieczyszczenie nim środowiska naturalnego.
1 stycznia na kraje członkowskie UE został nałożony podatek od plastiku – w praktyce każdy kilogram nieodzyskanego plastiku winien być rozliczony. 3 lipca wprowadzono w życie dyrektywę zakazującą sprzedaży produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Jest to bardzo rozsądne posunięcie i tak naprawdę konieczne, zwłaszcza w obliczu danych, które pokazują, iż 85 proc. odpadów w morskim środowisku w UE to tworzywa sztuczne, a wśród nich 50 proc. stanowią plastikowe produkty jednorazowego użytku.
Gdy zbliżamy się do końca 2021 r., naturalne wydaje się pytanie: czy to przynosi realne efekty? Tak. Wszelkie dyrektywy i inne wiążące prawnie zalecenia przekładają się na fundamentalną mobilizację, szczególnie w sektorze gospodarki. To właśnie tam producenci odpowiadają za wprowadzanie plastiku do gospodarczego obiegu, w którym konsument dokonuje wyboru i zakupu.
Mobilizujące dyrektywy
Zobowiązania prawne, jak chociażby te wymienione wyżej, pociągają realne inicjatywy, które duże koncerny wprowadzają w życie w ramach swojej działalności – i to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta