Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Szybkie drogi będą teraz częściej prowadzić tunelami

22 grudnia 2021 | Ekonomia i rynek | Adam Woźniak
Tunel na drodze ekspresowej S1 pozwoli ominąć górskie miejscowości, które obecnie mocno spowalniają ruch na tej międzynarodowej trasie prowadzącej do granicy ze Słowacją
autor zdjęcia: Krzysztof Pączkowski
źródło: GDDKiA
Tunel na drodze ekspresowej S1 pozwoli ominąć górskie miejscowości, które obecnie mocno spowalniają ruch na tej międzynarodowej trasie prowadzącej do granicy ze Słowacją

Nigdy nie budowaliśmy aż tylu tuneli jednocześnie. Do poniedziałku GDDKiA administrowała tylko jednym – 700-metrowym w Lalikach w woj. śląskim. Teraz w dekadę powstanie ich kilkanaście.

 

Oddany w poniedziałek 2,3-kilometrowy tunel pod Ursynowem, zbudowany przez włoskie Astaldi na południowej obwodnicy Warszawy S2, to jeden z wielu takich obiektów, już budowanych lub planowanych na sieci szybkich dróg. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) realizuje obecnie sześć inwestycji z tunelami, a kolejnych pięć jest na etapie przygotowania. Natomiast jeszcze jeden budowany tunel – w Świnoujściu – to przedsięwzięcie, którego inwestorem jest miasto.

Pod górą i pod wodą

– Budujemy, projektujemy i przygotowujemy coraz więcej obiektów tunelowych. Najwięcej powstanie na południu kraju, ale będą też kolejne tunele na terenach silnie zurbanizowanych czy podwodne – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA, w której powołano specjalny zespół tunelowy. Pracuje on nad dokumentacja przetargową i przygotowuje procedury odbiorów. A tych w najbliższych dwóch latach będzie całkiem sporo.

W przyszłym roku ma być włączony do ruchu budowany od 2017 r. dwukilometrowy tunel na zakopiance S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Ruch pobiegnie dwoma komorami, w każdej w jedną stronę. Wykonawcą – podobnie jak w przypadku tunelu pod Ursynowem – jest Astaldi,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12148

Wydanie: 12148

Spis treści

Reklama

Zamów abonament