Szybkie drogi będą teraz częściej prowadzić tunelami
Nigdy nie budowaliśmy aż tylu tuneli jednocześnie. Do poniedziałku GDDKiA administrowała tylko jednym – 700-metrowym w Lalikach w woj. śląskim. Teraz w dekadę powstanie ich kilkanaście.
Oddany w poniedziałek 2,3-kilometrowy tunel pod Ursynowem, zbudowany przez włoskie Astaldi na południowej obwodnicy Warszawy S2, to jeden z wielu takich obiektów, już budowanych lub planowanych na sieci szybkich dróg. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) realizuje obecnie sześć inwestycji z tunelami, a kolejnych pięć jest na etapie przygotowania. Natomiast jeszcze jeden budowany tunel – w Świnoujściu – to przedsięwzięcie, którego inwestorem jest miasto.
Pod górą i pod wodą
– Budujemy, projektujemy i przygotowujemy coraz więcej obiektów tunelowych. Najwięcej powstanie na południu kraju, ale będą też kolejne tunele na terenach silnie zurbanizowanych czy podwodne – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA, w której powołano specjalny zespół tunelowy. Pracuje on nad dokumentacja przetargową i przygotowuje procedury odbiorów. A tych w najbliższych dwóch latach będzie całkiem sporo.
W przyszłym roku ma być włączony do ruchu budowany od 2017 r. dwukilometrowy tunel na zakopiance S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Ruch pobiegnie dwoma komorami, w każdej w jedną stronę. Wykonawcą – podobnie jak w przypadku tunelu pod Ursynowem – jest Astaldi,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta