Jak rozliczyć gwarancję w księgach rachunkowych
Na podstawie gwarancji kupujący ma prawo do wymiany wadliwego produktu, jego naprawy lub zwrotu. Wszystkie te zdarzenia trzeba odpowiednio zaksięgować.
Zgodnie z art. 577 Kodeksu cywilnego, udzielenie gwarancji następuje w drodze złożenia oświadczenia gwarancyjnego określającego obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie posiada właściwości wskazanych w tym oświadczeniu.
Obowiązki gwaranta
Obowiązki gwaranta mogą polegać na:
∑ zwrocie zapłaconej przez odbiorcę ceny nabycia rzeczy (po stronie sprzedawcy: Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami”; Ma konto „Rachunki bankowe” oraz zwrot wadliwej rzeczy przez nabywcę: Wn konto „Sprzedaż produktów” lub konto „Sprzedaż towarów”; Wn konto „Rozrachunki publicznoprawne-VAT”; Ma konto „Rozrachunki z odbiorcami” oraz przyjęcie zwróconej rzeczy do magazynu: Wn konto „Towary” lub konto „Produkty”; Ma konto „Koszt sprzedanych produktów” lub konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”; po stronie nabywcy: Wn konto „Rachunki bankowe”; Ma konto „Pozostałe rozrachunki” oraz zwrot sprzedawcy wadliwej rzeczy: Wn konto „Pozostałe rozrachunki”; Ma konto „Rozliczenie zakupu”; Ma konto „Rozrachunki publicznoprawne-VAT” oraz Wn konto „Rozliczenie zakupu”; Ma konto „Środki trwałe” oraz rozliczenie dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych dokonanych od wartości początkowej zwróconej, wadliwej rzeczy: Wn konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”; Ma konto „Koszty według rodzajów-amortyzacja” lub odpowiednie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta