Przejście zakładu pracy – o czym pamiętać?
Jeżeli dochodzi już do przejścia zakładu pracy (jego części), to zarówno nowy jak i dotychczasowy pracodawca muszą zwrócić uwagę na cały szereg istotnych kwestii z tym związanych.
W obrocie gospodarczym przedsiębiorcy często sprzedają należące do siebie zakłady, łączą się z innymi podmiotami, bądź też tworzą lub likwidują wyodrębnione jednostki, funkcjonujące w ramach prowadzonej przez siebie działalności (np. oddziały spółki). Takie działania pociągają za sobą skutki również w sferze prawa pracy. Jednym z nich jest tzw. przejście zakładu pracy (lub jego części) na innego pracodawcę, z którym związane są liczne obowiązki podmiotów zatrudniających.
Lakoniczne przepisy
Na początku należy ustalić, czy w danym przypadku doszło w ogóle do przejścia zakładu pracy (lub jego części) na innego pracodawcę. Fakt, że zagadnienie to zostało ujęte w przepisach dość lakonicznie, utrudnia prawidłowe wypełnienie przez pracodawcę wszystkich związanych z tym obowiązków. Wystarczy wspomnieć, że pojęcie „przejścia zakładu pracy” nie zostało w ogóle przez ustawodawcę zdefiniowane. Przepisy określają jedynie skutki (i to niektóre) związane z tego rodzaju transferem.
W orzecznictwie powszechnie uznaje się jednak, że pojęcie to należy rozumieć szeroko tj. jako wszelkie zdarzenia, wskutek których pracownicy są transferowani do innego podmiotu. Może tu zatem chodzić o sprzedaż przedsiębiorstwa lub jego dzierżawę, ale też likwidację oddziału spółki, który był dotychczas samodzielnym pracodawcą (bądź przeciwnie – ustanowienie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta