Stacje paliw gonią sklepy. Pomaga niedzielny zakaz
Choć stacji paliw jest mniej niż 7 tys., to sklepy przy nich generują już ponad 12 mld zł obrotów. Walka o klientów będzie się zaostrzać, zwłaszcza z kurczącym się sektorem handlu tradycyjnego.
Stacje paliw, oczywiście, nigdy nie będą sektorem mogącym podjąć rywalizację z dyskontami – niemniej ich pozycja w ostatnich latach zdecydowanie się umacnia. Obroty rosną w przeciwieństwie do przychodów tradycyjnych sklepów, które z roku na rok spadają. W tym roku stacje, przy znacznie mniejszej liczebności, wygenerują już ok. połowę sprzedaży wypracowanej przez ok. 50 tys. tradycyjnych sklepików – wynika z danych Euromonitor International.
Walka o klientów
Rynek ma zdecydowanie potencjał, urósł on jeszcze dzięki zakazowi handlu w niedzielę. – Stacje zawsze stoją na wygranej pozycji, w nich będzie zawsze ruch z racji sprzedawanego paliwa, a na sprzedaży produktów pozapaliwowych nie robią obrotu, ale głównie marże – mówi Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego. – Zakaz handlu postawił je w zdecydowanie lepszej pozycji w stosunku do konkurencji i teraz w przypadku produktów spożywczych mogą odbierać klientów, zwłaszcza niewielkim, tradycyjnym sklepom w okolicy – dodaje.
Z badania BioStat dla BusinessWell.com wynika, że 89,4 proc. badanych podczas zakupów na stacji kupiło też coś z oferty pozapaliwowej. Kryteriami decydującymi o wyborze stacji wcale nie są ceny,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta