Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kolej weszła do sojuszu linii lotniczych. I nikogo to nie dziwi

12 września 2022 | Dodatek | Danuta Walewska
źródło: Rzeczpospolita

Ruch lotniczy osiągnął ponad 80 proc. poziomu sprzed pandemii. Kolejni przewoźnicy informują, że latem 2022 r. znów zarabiają. Ale nic nie wskazuje na to, że kryzys branża ma już za sobą.

Choć nie wiadomo ostatecznie, w jakiej kondycji wyjdzie z kryzysu ta branża oczywiste jest, że nie ma powrotu do sytuacji z 2019 r., kiedy linie lotnicze maksymalnie zwiększały moce przewozowe, a przewoźnicy rywalizowali cenami, co napędzało rynek.

Pasażerowie mają za sobą lato chaosu: odwoływanych połączeń, cięcia siatek, kłopotów z odzyskaniem od przewoźników pieniędzy za niewykorzystane bilety. Przed sobą zaś gwarancję, że bilety podrożeją.

Odbudowę ruchu lotniczego przewoźników powstrzymuje sytuacja na lotniskach, które podczas pandemii zwolniły tysiące pracowników i teraz nie są ich w stanie zachęcić do powrotu. Nic nie wskazuje, aby szybko miało dojść do poprawy.

Gwałtownie wzrosły ceny energii, w tym paliwa lotniczego. Rosną koszty operacyjne, a załogi domagają się przynajmniej powrotu do zarobków sprzed pandemii. Za Atlantykiem, gdzie transport wewnętrzny nie był ograniczony międzynarodowymi przepisami sanitarnymi, zarobki już wróciły do poziomu sprzed covidu. W Europie nie wszystkie linie stać na taką decyzję. Protesty załóg są coraz bardziej widoczne, o mało nie doprowadziły do bankructwa skandynawskiego SAS, zmaga się z nimi Lufthansa.

Wojna w Ukrainie

Kryzys wyłączył rosyjską przestrzeń powietrzną z większości europejskich siatek połączeń. Finnair...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12367

Wydanie: 12367

Spis treści

Reklama

Ekonomia i rynek

Atom rozwiązaniem dla Polski
Bez bezpieczeństwa nie ma nic: rynku, kultury, edukacji
Będzie interwencja na rynku energii
Cyfrowa rewolucja na rzecz zmian w energetyce
Czy to koniec podwyżek stóp NBP
Czym wyróżnia się polski system ochrony zdrowia
Do końca roku pecety będą tanieć
Europa przyśpiesza uwalnianie się od gazu z Rosji
Firmy coraz większą część zysku oddają fiskusowi
Francja ma nadzieję na dalsze inwestycje w Polsce
Globalne firmy – lokalne korzyści
Internetowy sposób na lukę kompetencyjną
Jak chronić rolnictwo i łańcuchy dostaw w czasach zmian
Japonia inwestuje w Polsce
Jeśli zmieniać zawód, to najlepiej na programistę
Kryzys oznacza nowe szanse
Modernizujemy główne ciągi towarowe
Na ile cyrkularna jest już Polska
Nowy etap hotelowej ekspansji w Europie
OFE zgasną i co dalej?
Opłata reprograficzna pod lupą ekspertów
Polacy są otwarci na metaverse. Ale jest się czego obawiać
RPP nie wygrała z inflacją
Rozwój innowacyjnej infrastruktury pomoże nam wyjść z recesji
Sama technologia nie rozwiąże żadnego kryzysu
Samorządy na przetwarzaniu odpadów mogą zarobić
Specjaliści już nie chcą na stałe wracać do biur
Stale szukamy lepszych leków
Startuje centrum innowacji Erasmus+ InnHUB Poznań
W obliczu wojny Europa musi być bardziej zjednoczona
W postpandemicznym świecie potrzeba liderów
Wiemy, co siedzi w głowach liderów opieki zdrowotnej
Więcej węgla bez zgody Brukseli?
Większe statki nie będą mogły dotrzeć do portu w Elblągu
Wojna zniszczyła majątek Ukrainy
Wybuch wojny zmienił nieodwracalnie Europę
Wydawcy a cyfrowe platformy
Zielone szpitale już się sprawdzają
Zmiany w elektronice, ból głowy dla sektora AGD
Zamów abonament