Modernizujemy główne ciągi towarowe
Celem jest osiągnięcie prędkości handlowej powyżej 40 km/h – mówi Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Co się działo w ostatnich latach na kolei i jakie są plany inwestycyjne na najbliższy okres?
Od 2016 r. skończył się czas zwijania kolei, a zaczął jej rozwijania. 30 lat temu było 24,5 tys. km czynnych linii kolejowych, w 2016 r. 18,5 tys. Dzisiaj mamy 19,3 tys., czyli przywróciliśmy do eksploatacji 800 km. Poprawiamy parametry linii, dzięki czemu pociągi mogą jechać z prędkością 160 km/h i więcej. Połączenia między dużymi miastami modernizujemy do prędkości 160–200 km/h, co powoduje skrócenie czasu przejazdu. Np. z Warszawy do Gdańska (prawie 400 km) pociąg jedzie 2,5 godz. Podróżni zyskali oczekiwany komfort podróży, na setkach lepiej dostępnych stacji i przystanków. Dzięki wykonanym pracom możliwy był powrót pociągów po latach m.in. na trasy Legnica–Rudna Gwizdanów, Lublin–Łuków, Mielec–Dębica czy linii z Wrocławia do Jelcza przez Wrocław Swojczyce. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają nowe bezkolizyjne skrzyżowania, zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe oraz nowoczesne urządzenia.
W najbliższych latach będziemy kontynuować rozbudowę polskiej kolei, zwłaszcza w aspekcie dostosowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta