Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Po co politycy idą do ludzi

14 września 2022 | Rzecz o polityce | Adam Lipowski
autor zdjęcia: pAP/Leszek Szymański
źródło: Rzeczpospolita
Partyjni liderzy niechętnie ujawniają „polityczną kuchnię”
autor zdjęcia: PAP/Darek Delmanowicz
źródło: Rzeczpospolita
Partyjni liderzy niechętnie ujawniają „polityczną kuchnię”

Ugrupowania opozycyjne konkurują nie tylko z partiami antydemokratycznymi, ale także ze sobą.

Jedną z form aktywności każdej partii są spotkania ich liderów z wyborcami. Spotkania te polegają na rozmowach bądź na przemówieniach. O efektach jednych i drugich dowiadujemy się z badań sondażowych. Wynikałoby z tego, że celem tych spotkań jest poprawa/niepogorszenie notowań danej partii.

Jednakże w przypadku rozmów, w czasie których ma miejsce wymiana zdań między liderami partii a wyborcami, liderzy ci mogą stawiać inne, prawdziwe cele. Wówczas są one ukryte zarówno przed opinią publiczną, jak i samymi wyborcami. Jest to zrozumiałe w odniesieniu do liderów partii ze względu na ich niechęć do ujawniania „kuchni partyjnej”. Ale trudny do zrozumienia jest brak zainteresowania tymi celami analityków sceny politycznej.

Chodzi tu o następujące dwa alternatywne cele:

a) zorientowanie się, jakie są konkretne oczekiwania wyborców (ekonomiczne, np. wzrost siły nabywczej, lub pozaekonomiczne) bądź

b) zorientowanie się, jakich argumentów należy użyć, aby przekonać wyborców, by zagłosowali na przygotowywany program.

Porzucić lub przekonać

Wybór jednego z dwóch wymienionych celów jest uzależniony od jednej z dwóch możliwych alternatywnych strategii wyborczych. Według strategii pierwszej zadaniem partii jest realizacja preferencji programowych wyborców, a według strategii...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12369

Wydanie: 12369

Spis treści

Reklama

Komunikaty+drobne

Zamów abonament