Odszkodowanie wypłacone pracownikom a koszty uzyskania przychodów
Spory między pracownikami i pracodawcami są naturalną konsekwencją wynikającą ze specyfiki stosunków łączących te podmioty. Nierzadko spory te mają swój finał w sądzie. Wskutek czego rodzą się wątpliwości przedsiębiorców, co do możliwości uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów zasądzonych czy też przyznanych na mocy ugód bądź mediacji świadczeń na rzecz pracowników.
Jedną ze spornych kwestii jest możliwość zaliczania do kosztów podatkowych przedsiębiorcy (pracodawcy) wypłaconych na rzecz pracowników odszkodowań. Co do zasady przedsiębiorcy przy kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodów powinni kierować się dyspozycją art. 15 ustawy o CIT, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Warto zaznaczyć, że w treści art. 16 ust. 1 znajdziemy kategorie kosztów, dotyczących odszkodowań, które ustawodawca wprost uznaje za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Jednorazowe odszkodowania
Jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w wysokości określonej przez właściwego ministra oraz dodatkowej składki ubezpieczeniowej w przypadku stwierdzenia pogorszenia warunków pracy, natomiast w myśl pkt. 19, przedsiębiorcy nie będą mogli zaliczyć do kosztów podatkowych również kar, opłat i odszkodowań oraz odsetek od tych zobowiązań m.in. z tytułu nieprzestrzegania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta