Będzie więcej „elektryków”?
Samorządy powinny inwestować w dopłaty do rowerów elektrycznych lub w systemy miejskich wypożyczalni oparte przynajmniej częściowo na jednośladach elektrycznych.
Zainteresowanie rowerami elektrycznymi rośnie. Doskonale ilustruje to przykład Gdyni, która jako pierwsze miasto w Polsce dofinansowała mieszkańcom zakup „elektryków”. 100 tys. zł dofinansowania (na maksymalnie 40 dopłat ) na niewiele jednak wystarczyło. W pierwszej godzinie obowiązywania programu wpłynęło ponad 600 wniosków o dopłaty…
Miejskie wypożyczalnie
– Przyszłość należy do rowerów elektrycznych – podkreśla Marcin Wójcik, oficer rowerowy z Krakowskiego Zarządu Transportu (ZTP). – W USA i krajach Europy Zachodniej już teraz sprzedaje się ich więcej niż samochodów. I nic dziwnego, bo rowery są tańsze, praktyczniejsze, mogą pomóc w „odkorkowaniu” miast. Również w Polsce od kilku lat zmienia się nastawienie do rowerów i systematycznie rośnie liczba uczestników ruchu rowerowego. Polskie Stowarzyszenie Rowerowe prognozuje, że już w 2026 r. udział jednośladów elektrycznych w polskim rynku rowerów wzrośnie z 6 do 28 proc. – dodaje Wójcik.
Kraków nie zdecydował się na dopłaty do rowerów elektrycznych dla mieszkańców, chociaż takie próby podejmował. Pokrzyżowała je ostatecznie pandemia. W ubiegłym roku miasto zdecydowało o wprowadzeniu rowerów klasycznych i elektrycznych do miejskiej wypożyczalni z założeniem, że elektryków docelowo może być więcej. Nowością jest to, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta