Niemiecka ustawa o opakowaniach i nowe obowiązki polskich firm
Wszyscy przedsiębiorcy, którzy dostarczali towary w opakowaniach do konsumenta końcowego na terenie Niemiec i do Niemiec są zobowiązani do rejestracji w Centralnym Rejestrze Opakowań LUCID.
W artykule z 17 lutego 2023 r.1 informowaliśmy o znaczeniu jakie dla polskich przedsiębiorców ma niemiecka ustawa o wprowadzaniu do obrotu, zwrocie i wysokiej jakości recyklingu opakowań, w skrócie „ustawa o opakowaniach’’ (niem. Verpackungsgesetz, VerpackG), a także o działaniach, jakie powinni podjąć przedsiębiorcy sprzedający swoje towary i wprowadzający do obrotu opakowania na terenie Niemiec i eksportujący z Polski do Niemiec. W niniejszym artykule wskazujemy aktualne zmiany w tym zakresie oraz formalności, jakie muszą spełnić polscy przedsiębiorcy w Niemczech.
∑ Co reguluje ustawa o opakowaniach?
Ustawa o opakowaniach obowiązuje w Niemczech od 1 stycznia 2019 r. Nakłada ona na producentów i dystrybutorów większą odpowiedzialność za odpady opakowaniowe wprowadzane przez nich po raz pierwszy do obrotu i zapewnia, że wszyscy przedsiębiorcy ponoszą koszty zbiórki i recyklingu swoich opakowań. Po wejściu w życie ustawy wprowadzono kolejne nowelizacje, przy czym ostatnia z nich weszła w życie nie tak dawno, bowiem 1 stycznia 2023 roku. Nowe przepisy mają istotny wpływ na sytuację polskich przedsiębiorców (w tym małych i średnich) sprzedających swoje towary za Odrą lub współpracujących z firmami niemieckimi, niezależnie od tego czy sprzedaż dokonywana jest przez Internet, czy w sklepie detalicznym.
Omawiana ustawa określa wymagania dotyczące...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta