Negocjacje i renegocjacje kontraktów w branży hotelarskiej
Sposobem na zmianę umów przedsiębiorców zagrożonych niewypłacalnością może być wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego. Ważnym czynnikiem, od którego zależy jego powodzenie, są negocjacje z wierzycielami.
Branża hotelarska była jedną tych, które najdotkliwiej odczuły procesy i wydarzenia mające miejsce w perspektywie ostatnich trzech lat. Warto zwrócić uwagę na aspekt prawny konsekwencji zmiany otoczenia biznesowego branży hotelarskiej oraz możliwości lub wręcz konieczność reagowania na nie.
Dwa rodzaje umów
Hotelarstwo to w ujęciu księgowym (i w dużym uproszczeniu) koszty i przychody. Podobny podział można odnieść do umów zawieranych w branży hotelarskiej – jedne są umowami zakupowymi, inne sprzedażowymi.
1. Umowy kosztowe
W przypadku kontraktów na zakup towarów i usług dla branży hotelarskiej warto zawierać je i negocjować ich warunki z wysoko wyspecjalizowanymi podmiotami posiadającymi kompleksową ofertę w danym segmencie. W tych umowach należy sobie zagwarantować z jednej strony elastyczność zarówno w wolumenie dostaw, jak i warunkach płatności, a z drugiej strony względną stabilność cenową w dłuższej perspektywie czasu. Sprawność negocjacji powinna ułatwić zarówno konkurencja wśród dostawców, jak i wnikliwa analiza operacyjna obiektu (a najlepiej całej grupy). Dodatkowe optymalizacje cenowe powinniśmy uzyskać zawierając umowy na dłuższy okres, a także przewidując upusty za realizację planów zakupowych (m.in. retrorabaty).
Także renegocjacje tego typu umów nie powinny być problemem, gdyż w tej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta