Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nad Wisłą szybko rozwijają się sieci

09 maja 2023 | Ekonomia i rynek | Piotr Mazurkiewicz
źródło: Rzeczpospolita

Niemal w całej Europie sektor handlu nowoczesnego, czyli dużych sieci, rośnie szybciej niż cały rynek spożywczy. W Polsce zmiany są jednak największe, a ekspansja, zwłaszcza sieci dyskontowych, postępuje coraz intensywniej.

W 2022 r. wartość handlu spożywczego w Polsce wzrosła 11,4 proc. w ujęciu wartościowym, co jest efektem wzrostu cen. Ale to też skutek ekspansji dużych sieci, które urosły 13,9 proc. – wynika z raportu McKinsey dla organizacji EuroCommerce. Choć podobne proporcje widać w wielu innych badanych rynkach, to pozycja sieci najszybciej rośnie właśnie w Polsce. W żadnym innym kraju wzrosty nawet nie zbliżyły się do poziomu 10 proc.

Promocyjne wabiki

Handel nowoczesny to hiper-, supermarkety, dyskonty i sklepy convenience. W Polsce to np. sieć Żabka. – Dla europejskiego sektora spożywczego rok 2022 upłynął pod znakiem inflacji i rosnących cen konsumpcyjnych. Doprowadziło to do największego spadku marż sklepów spożywczych od pięciu lat. W wartościach rzeczywistych obroty spadły o 7,1 proc. – mówi Christel Delberghe, dyrektor generalna EuroCommerce. – Podczas gdy marże maleją, stopy procentowe i koszty rosną. Detaliści dostrzegają wyzwanie w finansowaniu inwestycji...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12565

Wydanie: 12565

Spis treści
Zamów abonament