Nowe zasady rozliczania kierowców międzynarodowych
Przy przewozach zagranicznych odliczenie od podstawy składek nie zależy już od kraju delegowania. A przewoźnik może zakazać kierowcy dodatkowego zatrudnienia.
Od 19 sierpnia 2023 r. obowiązują zmiany wprowadzone ustawą z 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (DzU poz. 1523). Większość z nich dotyczy zagranicznych przewoźników, którzy wykonują na terytorium Polski przewóz drogowy. Ale są też zmiany dotyczące polskich firm.
Zakaz dodatkowej pracy
W ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców wprowadzono przepis (art. 24 ust. 3), który pozwala pracodawcy zakazać kierowcy podejmowania dodatkowego zatrudnienia. Nie ma przy tym znaczenia, czy podstawą ma być umowa o pracę, czy kontrakt cywilnoprawny. Ponadto chodzi o każdą aktywność zawodową, a nie tylko w charakterze kierowcy. Czyli przewoźnik może zakazać kierowcy każdej formy dodatkowego zarobkowania, a nie tak jak do 18 sierpnia – tylko działalności konkurencyjnej.
Wprowadzenie jednostronnego zakazu podejmowania dodatkowej pracy jest jednak fakultatywne. Przewoźnik może skorzystać z tej możliwości, ale nie musi. Jest też drugi warunek – zakaz musi być uzasadniony względami bezpieczeństwa w transporcie drogowym lub koniecznością przestrzegania przepisów socjalnych w tej branży. Konieczna jest więc każdorazowo indywidualna ocena, czy taki warunek zachodzi. Zakaz może objąć każdą pracę, która mogłaby rzutować na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta